Kippenvel in je hoofd - Reisverslag uit Aruba, Aruba van petra verbrugge - WaarBenJij.nu Kippenvel in je hoofd - Reisverslag uit Aruba, Aruba van petra verbrugge - WaarBenJij.nu

Kippenvel in je hoofd

Door: petra verbrugge

Blijf op de hoogte en volg petra

24 Mei 2016 | Aruba, Aruba

Je smaak veranderd als je ouder wordt zeiden mijn ouders wel eens. Zo hoopte mijn moeder misschien dat ik bloemkool toch ooit ging waarderen en mijn vader gaf dat als reden als hij weer eens een nieuwe cd box van Beethoven of Mozart had aangeschaft. Hoe konden er nog zoveel cd’s uitkomen van iemand die geen nieuwe stukken meer schreef, vroeg ik mij soms wel af… Dat mijn smaak echt zo ging veranderen kon ik mij niet indenken, maar goed dingen aannemen was nooit mijn sterkste kant. Zo lag mijn vader regelmatig op zaterdagmiddag na de voetbal languit op de groene bank in het middagzonnetje. Ik wil zeggen op de achtergrond, maar voor ons als puberende kinderen op de voorgrond, klonk klassieke muziek. Het precieze onderscheid in componisten konden wij niet maken, maar het klonk niet als radio 538 en er werd niet in gezongen. De geluiden van violen, cello’s, trommels en blaasinstrumenten trokken door het huis. Wij verdwenen dan altijd zuchtend en met veel geklaag onze slaapkamer in, want geen blonde haar op ons hoofd dat daar van kon genieten. Inmiddels lag mijn vader met zijn ogen dicht, genietend in de lege en ‘stille’ huiskamer. Wij gingen nog maar een huis bouwen op de Sims en mijn broertje(s) belde iedereen op om buiten te gaan voetballen tot de zon zou ondergaan. Deze telefoongesprekken waren trouwens de kortste en zakelijkste telefoongesprekken die ik ooit heb gehoord. Dit resulteerde dan ook dat iedereen binnen 5 minuten op het grasveld stond. Natuurlijk in outfit, met pionnen en water. Overigens weet ik zeker dat dit nog steeds zo gaat. Alleen is het bellen vervangen door een groepswhatsapp.

In de klas speel ik tijdens een schrijf- of leesles nu regelmatig pianomuziek op de achtergrond af. Dit kan zijn van de Disney fanaat Wibi Soerjari tot een algemene beschrijving ‘ontspannende leermuziek’ op Youtube. Sommige kinderen hadden eerst flinke afkick verschijnselen toen er geen Justin Bieber of Ariana Grande uit de boxjes kwam. Helaas konden ze niet vluchten naar hun slaapkamer en klagen zat er helaas ook niet in. Ondanks dat er niet in wordt gezongen, klinkt dit wel écht op de achtergrond in de klas, in vergelijking met onze huiskamer vroeger. Deze muziek zorgt voor rust en dat vind ik als juf natuurlijk heerlijk. Toch vinden de kinderen het stiekem ook mooi, want ik heb de link al voor sommige leerlingen moeten opschrijven. Dit volgde dan misschien ook wel in één van de allerbeste verjaardagscadeaus. Kaartjes voor het piano concert van de Nederlandse blonde broertjes Lucas en Arthur Jussen in Cas di Cultura. Ik ben samen met mijn lieftallige bezoek Maaike hierheen gegaan. Over dit optreden kan ik kort zijn; letterlijk kippenvel in je hoofd. Ik had niet gedacht dat ik het zo ontzettend mooi ging vinden. Een aanrader voor elke doordeweekse avond in een drukke schoolweek. Deze broertjes hebben het eiland weer verlaten en ik moet het weer doen met een afspeellijst op internet. Natuurlijk moet deze ervaring gedeeld worden. Zo hebben wij onze piano spelende moeder voor haar verjaardag ook twee tickets gegeven voor dit ‘kippenvel in je hoofd’ concert. Omdat je sommige muziek toch met de jaren gaat waarderen denk ik. Lieve mam geniet ervan, maar als ik binnenkort in Nederland ben voor de zomervakantie, dan hoef je nog steeds geen bloemkool voor mij te maken…

  • 25 Mei 2016 - 08:32

    Lucy :

    Geweldig verslag. Ik heb er weer van genoten. Ook poes Too waardeert pianomuziek ook heel erg! Ze zou graag een keer met je meegaan voor wat kippenvel. ... in haar bek.

  • 25 Mei 2016 - 13:07

    N Van Ruitenbeek:

    Klassieke muziek is rustgevend, alleen kippenvel in je hoofd?
    Leuk, de thuissituatie beschreven. Herken er wel wat in.
    Hoe ouder je wordt, hoe meer je de dingen gaat waarderen van je ouders.
    Gelukkig blijven er altijd eigen inzichten en ideeën.
    groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

petra

Actief sinds 20 Juli 2013
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 24724

Voorgaande reizen:

29 Juli 2015 - 29 Juli 2016

Wonen en werken op Aruba

26 Augustus 2013 - 18 Januari 2014

Aruba

Landen bezocht: